Så här läser du vattenfakturan

Vattenfakturan baserar sig på din vattenförbrukning. Din vattenfaktura kan vara en uppskattningsfaktura eller en utjämningsfaktura beroende på när du senast har anmält din vattenmätarställning. Du kan bekanta dig med vattenfakturans innehåll med hjälp av läsanvisningen nedan. Från och med september 2025 innehåller HRM:s fakturor inte längre det traditionella gireringsavsnittet. Alla uppgifter som behövs för att betala fakturan finns även i fortsättningen på fakturan.

Vad är en uppskattningsfaktura?

Med uppskattningsfakturan fakturerar vi bruksavgifterna för vatten enligt en årsuppskattning. Uppskattningen av den årliga förbrukningen beräknas utifrån de mätaravläsningar som du har meddelat oss och din tidigare vattenförbrukning. Vi utjämnar bruksavgifterna med en utjämningsfaktura. Fram till dess att mätaravläsningen har meddelats får du endast uppskattningsfakturor som grundar sig på den mätaravläsning du senast meddelade.

Den genomsnittliga uppskattade vattenförbrukningen är cirka 45 kubikmeter/person/år. Vi fakturerar dig som ny kund baserat på denna uppskattning tills du meddelar din mätaravläsning. Utifrån mätaravläsningen ändrar vi den uppskattade årsförbrukningen efter behov.

Vi skickar en uppskattningsfaktura varje månad om uppskattningsfakturans slutsumma överstiger 50 euro och vattenmätarens avläsning inte har meddelats. Vi fakturerar vattenförbrukningen en månad i efterhand, till exempel i maj fakturerar vi alltså den uppskattade förbrukningen och grundavgifterna för april. 

Det lönar sig att meddela vattenmätarens avläsning regelbundet

Det är möjligt att göra uppskattningsfaktureringen mer exakt genom att till exempel meddela mätaravläsningen månadsvis. Samtidigt ska fastigheten se till att vattenförbrukningen följs upp.

Om du vill få fakturor som baserar sig enbart på vattenmätarens avläsning, ska vattenmätaren avläsas i början av månaden och avläsningen meddelas senast den fjärde dagen i månaden. Då skickar vi endast avläsningsfakturor till dig.

Om du sparar och skickar avläsningen till oss alltid för månadens första dag får du utjämningsfakturor för vatten per kalendermånad, till exempel för perioden 1.3–31.3. Om du inte skickar oss vattenmätarens avläsning i början av månaden, skickar vi en uppskattningsfaktura i mitten av månaden. Denna faktura baserar sig på en årsprognos som beräknats utifrån de avläsningar du tidigare har meddelat.

Vi skickar uppskattningsfakturor varje månad tills vi får nästa avläsning av vattenmätaren från dig, varvid vi kan göra en utjämningsfaktura utifrån avläsningen. 

Vad är en utjämningsfaktura?

Vi skickar dig en utjämningsfaktura när du har meddelat avläsningen av din vattenmätare. Med utjämningsfakturan debiterar vi den vattenmängd som motsvarar den faktiska förbrukningen. Av det belopp som debiteras utifrån detta dras det av de avgifter som du redan har betalat med uppskattningsfakturor. Vi antingen debiterar eller återbetalar mellanskillnaden.

Vi skickar en avläsningsfaktura varje gång du meddelar oss en mätaravläsning, oavsett fakturans slutsumma. På så sätt kan vi jämna ut din fakturering så snabbt som möjligt enligt den faktiska förbrukningen. Om skillnaden mellan den uppskattade förbrukningen och den faktiska förbrukningen har varit mycket liten, kan även fakturans slutsumma vara liten. 

Utjämningsfakturan grundar sig på antagandet att du har betalat tidigare förfallna fakturor. Om du har obetalda fakturor som förfallit tidigare, måste du utöver utjämningsfakturan även betala dessa förfallna fakturor. 

 

 

HSY-botti