Förändringar i kundtjänsten som gäller HRM:s fakturor och i betalningen av fakturor fr.o.m. 1.9.2025

Nyheter 03.09.2025, 12:47

Vi har överfört behandlingen av vatten- och avfallsavgifter samt kundtjänsten i anslutning till dessa till Ropo Suomi Oy. I samband med detta skedde små förändringar i betalningen av fakturor.

När du betalar din faktura före förfallodagen med de uppgifter som finns på fakturan och tar vid behov kontakt via de kanaler som anges på fakturan behöver du inte ta hand om något annat.

Observera följande när du får en faktura från oss daterad 1.9.2025 eller senare:

1. Förändringar i kundtjänsten

Från och med 1.9.2025 sköter Ropo kundtjänsten för betalning av vatten- och avfallsfakturor. Ropo sköter med dig till exempel ärenden som gäller betalningsplaner och uppskjutningen av förfallodagar. HRM:s kundtjänst hjälper även i fortsättningen i alla frågor som gäller avtal och fakturainnehåll.

Om du behöver ta kontakt i frågor som gäller din faktura ska du kontrollera kontaktuppgifterna på fakturan.

2. Våra kontonummer ändras  

Från och med september 2025 betalas avfalls- och vattenfakturor till våra nya konton.

Kontrollera att du betalar till rätt kontonummer när du betalar fakturan. Om du har skapat ett betalningsunderlag i din nätbank måste du uppdatera underlaget så att det motsvarar uppgifterna på den nya fakturan.

Privatkundens e-fakturaavtal, direktbetalningsavtal eller företagets e-faktura behöver inte ändras.

Om du i fortsättningen vill beställa dina avfalls- och vattenfakturor från oss som e-fakturor, hittar du instruktionerna här.  

3. Fakturornas utseende och referensnummer ändras

Fakturornas utseende kommer att ändras något. På fakturan hittar du även i fortsättningen HRM:s logotyp och de uppgifter du behöver för att betala fakturan, men den traditionella kontoöverföringsvyn försvinner. Nedan ser du en exempelbild på vår nya faktura.

Varje faktura har nu ett eget referensnummer. I fortsättningen riktas dina betalningar till den faktura du håller på att betala. Tidigare praxis att i första hand allokera betalningar till den äldsta öppna fakturan upphör.

Kom också ihåg att du som privatkund alltid hittar dina fakturor behändigt i e-tjänsten MinHRM.  

Exempelbild av den nya fakturan

Nedan hittar du en exempelbild av den nya fakturan.

Uppdaterad: 03.09.2025 12:57
Ämnen:
Fakturor
,
Kundtjänsten
,
Vattenfaktura
,
Avfallsfaktura
,
HSY-botti