Katukaivoon heitetty roska löytyy vesistöstä

Tiedotteet 17.08.2023, 08:30
Lapsi kurkistaa hulevesikaivoon. Ritiläkaivon kannen ympärillä on värikäs kalatarra.
Mahanpuruja muovista -kampanjassa hulevesikaivon kannen ympärillä oleva tarra kiinnittää huomion huleveden reittiin kaivosta lähivesistöön. Kuva: HSY/Elina Tanner

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tuo pääkaupunkiseudun kaduille värikkäitä kaivonkansitarroja, jotka kiinnittävät huomiota roskaantumiseen ja huleveden reitteihin. Hulevettä eli sade- ja sulamisvettä ei yleensä puhdisteta, vaan se päätyy sellaisenaan katukaivosta lähimpään vesistöön. Niinpä maahan tai katukaivoon heitetty roskakin kulkee huleveden mukana luontoon.

Mahanpuruja muovista -kampanjassa hulevesikaivojen ritiläkansien ympärille kiinnitetään värikkäät tarrat. Tarrassa kalalla on kita auki, mikä muistuttaa siitä, että kaivoon joutuva roska voi päätyä jopa kalan suuhun. Roskan reitti voikin olla ihmisen kädestä katukaivoon ja sieltä huleveden mukana virraten läheiseen puroon ja edelleen mereen. Roskat voivat kulkeutua kauaskin lähtöpaikoistaan.

Pidä Saaristo Siistinä ry kartoitti kesällä 2022 katukaivoista löytyviä roskia Helsingissä, Lahdessa ja Turussa. Kaivoihin asennettiin kahden kuukauden ajaksi suodattimia. Lähes 80 % suodattimista löytyneistä roskista oli muovia, ja yleisin roska oli tupakantumppi. Tumpit ovat muovia, joka ei maadu, vaan hajoaa mikromuoviksi. Oikea paikka tumpeille olisikin sekajäteroskis. Kaivosuodattimista löytyi myös mm. ruokapakkausten muovikääreitä, lasinsiruja ja purkkaa.

- Roskaantumista on yksinkertaista estää laittamalla roskat oikeisiin roskiksiin. Toimiva jätehuolto on avainasemassa roskaantumisen hillitsemisessä, mutta yksin sen avulla ei voida vähentää välinpitämättömyydestä tai tietämättömyydestä johtuvaa roskaamista, toteaa HSY:n ympäristöasiantuntija Marika Visakova.

- Roskat, kuten tupakantumpit, eivät mystisesti katoa, jos ne heitetään maahan tai hulevesikaivoon. Roskat päätyvät huleveden mukana luontoon, ja muovi pilkkoutuu edelleen mikromuoviksi. Sitä on käytännössä mahdotonta poistaa luonnosta, jatkaa Visakova.

Kalatarroja voi nähdä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Helsingissä tarroja on Lauttasaaressa, Jätkäsaaressa, Kalasatamassa, Kampissa sekä Töölönlahden ja Ateneumin ympäristössä. Espoossa kalatarroja näkee Leppävaarassa, Otaniemessä, Tapiolassa, Matinkylässä ja Espoonlahdessa. Vantaalla tarrat ovat Tikkurilan ympäristössä. Kauniaisissa tarroja on keskustan alueella. Kampanjassa on mukana myös muita kaupunkeja ympäri Suomen.

Mahanpuruja muovista -kampanjan taustalla on Pidä Saaristo Siistinä ry. Pääkaupunkiseudulla toteutuksesta vastaa HSY yhteistyössä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien kanssa. Kampanja-aika on 21.8.-3.9.2023.

Tarrojen sijainnit kaupungeissa

Helsinki:

• Ateneum, Rautatientori
  • Kamppi Fredrikinkatu ja Salomonkatu
  • Oodi, Baana Kiasman kohdalla
  • Töölönlahti Pikku-Finlandian kohdalla
  • Kalasatama Leonkatu, Arielinkatu ja Capellan puistotie
  • Lauttasaari metroasema (Lauttiksen sisäänkäynti Otavantie), Vattuniemen puistotie ja Lauttasaarentie
  • Jätkäsaari, Bad Bad Boy -patsas

Espoo:

• Leppävaara: uimahalli, urheilupuisto, Läkkitori, Leppävaaranraitti ja Bertel Jungin aukion alikulku
  • Otaniemi metroasema
  • Tapiola Tapiontori, Kauppamiehentie ja Museo Leikki
  • Espoonlahti uimahalli ja Espoonlahdentien alikulku uimahallille
  • Matinkylä Piispanaukio ja uimahalli

Kauniainen:

• Tunnelitie
  • Thurmaninaukio
  • Varuboden Asematie

Vantaa:

• Tikkurilan ympäristö

Tarra_Toolonlahdella_Mahanpuruja_muovista.jpg

Mahanpuruja muovista on osa PlastLIFEhanketta. PlastLIFE-hanke saa EU:n LIFE-ohjelmasta rahoitusta, jolla hankkeen materiaalit on tuotettu. Materiaalien sisältö edustaa ainoastaan hankkeen omia näkemyksiä, joista CINEA/Euroopan komissio ei ole vastuussa.

Vesi ja viemärit
Hulevesi