Digitaaliset oppimateriaalit

Kiertotalous- ja vesioppituntimme ovat myös digimuodossa. Oppimispelit sopivat erinomaisesti sekä peruskoulun lähi- että etäopetukseen. Kolmelle eri ikätasolle tehdyt pelit tutustuttavat oppilaat monipuolisten ja hauskojen tehtävien avulla kiertotalouteen ja elintärkeään veteen.

Valitse kuudesta mielenkiintoisesta pelistä!

Elintärkeä vesi -teema:

  • Vesipeli esi- ja alkuopetukseen käsittelee arjen vesiasioita monipuolisesti ja leikkisästi.
  • Vesiseikkailu 3.–6.-luokkalaisille tutustuttaa lapset vedenkiertoon ja piiloveteen hauskasti ja käytännönläheisesti.
  • Vesihaaste yläkoululaisille tutustuttaa nuoret vedenkiertoon ja vesivastuullisuuteen liittyviin teemoihin monialaisesti.

Kiertotalousteema:

  • Ympäristöpeli esi- ja alkuopetukseen tutustuttaa lapset kiertotalousteemaan pienten tekojen kautta, hauskasti ja toiminnallisesti.
  • Kiertotalousseikkailu 3.–6.-luokille tutustuttaa lapset kiertotalouteen ja pelissä tutkitaan kestäviä elämäntapoja innostavalla tavalla.
  • Kiertotaloushaaste yläkoululaisille tutustuttaa nuoret kiertotalouden teemoihin ja valintojemme ympäristövaikutuksiin monipuolisesti.

Oppimispelit on suunniteltu HSY:n toiminta-alueelle eli pääkaupunkiseudulle ja Kirkkonummelle. Jätteiden lajitteluohjeissa, vedenpuhdistuksen käytänteissä sekä jäte- ja vesihuollon palveluiden järjestämisessä on paikallisia eroja, joten kaikki oppituntien asiat eivät pidä paikkaansa valtakunnallisesti. 

Pelit on toteutettu yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n kanssa suomalaisen koulutusteknologiayritys Seppo.io:n alustalle.

Näin saat oppimispelit käyttöösi

Pelit ladataan Seppo-kaupasta. Saadaksesi materiaalit maksutta käyttöösi tarvitset aktivointikoodin, joka on sana HSY.

  1. Mene Seppo-kauppaan play.seppo.io/shop/
  2. Valitse kohta "Lataa sponsoroitu peli".
  3. Syötä kenttään aktivointikoodi HSY. Samalla koodilla saat näkyviin kaikki HSY:n tuottamat pelit.
  4. Valitse haluamasi peli ja toimi alustan ohjeiden mukaan.

Pelaajien kannattaa käyttää älypuhelinta tai tablettia. Pelit toimivat myös tietokoneella. Selaimeksi sopivat esimerkiksi Chrome, Safari ja Firefox. Opettaja voi käyttää ohjaajan näkymää joko tietokoneella tai tabletilla.

Katso myös tarkemmat ohjeet

Tehtäviin kannattaa tutustua etukäteen ja jakaa sen jälkeen peli oppilaille.

  • Oppilaat kirjautuvat peliin laittamaan joukkueen nimeksi oman nimimerkin, joka näkyy muillekin samaa peliä pelaaville (omalle luokalle).
  • Joukkueen jäsenten nimen kohdalle laitetaan oma nimi, joka näkyy vain opettajalle.

Peli on täysin valmis käytettäväksi ja kaikki tehtävät pisteytyvät automaattisesti.

  • Oppilaat näkevät saamansa pisteet sekä oikeat ja väärät vastaukset.
  • Oppilaiden pisteet näkyvät myös pelin ohjaajalle.
  • Myös luovista tehtävistä saa automaattisesti täydet pisteet, mutta hutiloiden tehdyt tehtävät voi palauttaa oppilaalle.

Oppilaiden tuotokset löytyvät pelin jälkeen arkistosta.

Mukavia pelihetkiä!