Meillä töissä: Satu, sopimussihteeri

Satu on aloittanut HSY:llä tammikuussa 2023 jätehuollon sopimussihteerinä.

Satun koulutustausta ja työhistoria on monipuolinen. – Olen koulutukseltani biologi ja ympäristönhoitaja, eli luonnontieteilijä, mutta sanon aina, että sielultani olen pehmeä humanisti ja maailmanparantaja, Satu naurahtaa. – Olen ollut pitkään Metsähallituksessa, tehnyt paljon ympäristökasvatusta ja asiakaspalvelua, sisällöntuotantoa, kirjoittanut opastuskäsikirjoituksia ja tehnyt viestintääkin. Pitkän Metsähallituspätkän jälkeen olin töissä Retkipaikalla ja hetken WSOY:llä tekemässä asiakaspalvelua. Sen jälkeen freelancen kautta hyppäsin tänne HSY:lle töihin. 

Satun koulutustaustan ja arvomaailman vuoksi hän on ollut kiinnostunut HSY:llä työskentelystä jo pidempään ja hän on pitänyt silmällä, josko jokin mielenkiintoinen paikka avautuisi. Kun jätehuollon sopimushallinnasta avautui sopimussihteerin paikka, hän haki paikkaa ja sai vakituisen pestin.  

 Satun työskentelypaikka on Ilmalantorin toimistossa, mutta tiimissä pätee joustavat etätyökäytännöt, eikä tiimiläisillä ole velvoitetta tulla toimistolle. Osa tiimiläisistä käy ahkerammin toimistolla, toiset hyvin harvoin. Etätyöskentely on Satulle luontevaa, mutta hän pitää hybridimallista myös siksi, että toimistolle tultaessa työskentelytilat avokonttorissa ovat sopivan rauhalliset keskittymistä vaativille työtehtäville. 

Satun työtehtävät ovat pitkälti asiakaspalvelua ja asiakkaiden auttamista.
– On tämä välillä sellaista salapoliisityötäkin, kun asiakkaiden asioita lähtee selvittelemään ja pohtimaan ongelmiin ratkaisuja. Satu toteaa. Asiakkaiden auttamisen lisäksi Satu kertoo, että työtehtävät ovat myös neuvonnallisia ja asiakkaat saattavat esimerkiksi kysyä jätehuollon järjestämiseen liittyviä kysymyksiä. – Saan välillä jakaa ihan ympäristötietoisuuttakin, Satu kertoo.
– Olen lisäksi päässyt hyödyntämään aiempaa kokemustani työssäni, eli olen osa someviestinnän tiimiä ja sisäisen viestinnän toimituskuntaa. Oli mukava huomata, että esihenkilön kanssa keskustelun jälkeen sain heti ideoita siitä, miten työnkuvaa voisi rikastaa.
 

Satu on myös päässyt kehittämään osaamistaan osallistumalla ruotsin kurssille. Kurssin päätyttyä hän on jatkanut ruotsin linjalla ja pystyy täten käyttämään ruotsia entistä paremmin osana työtehtäviään.  

Satun työssä on parasta se, että hän saa tehdä töitä asiakkaiden ja maapallon hyväksi. – Minun ei tarvitse myydä tuotteita, vaan parempaa ja kestävämpää maailmaa ja se sopii omille arvoilleni. Satu kokee myös asiakastyön merkitykselliseksi: – Pidän siitä, että pääsen ratkomaan asiakkaiden pulmia, neuvomaan uusissa jätepalvelumahdollisuuksissa ja ympäristöasioissa. 

Haastavinta Satu kokee työssään olevan ajoittaisen kiireen ja puhelinpäivystyskäytäntöjen tietyn joustamattomuuden. Asiakaspalvelutyö saattaa myös olla ajoittain raskasta erityisesti niissä tilanteissa, missä asiakas on tyytymätön ja itse ei voi vaikuttaa asiaan. Silloin ei auta muu kuin ottaa pettynyt palaute vastaan. Haasteista huolimatta Satu arvostaa sitä, että työyhteisössä on auttamisen kulttuuri ja työtehtävien hoitamiselle tarjotaan riittävästi aikaa.  

Asiakasneuvontayksikön Satu kokee rikkaaksi erilaisine persoonineen. Asiakasneuvojat ovat tiivis yhteisö etätyöskentelystä huolimatta ja Satu kuvailee, ettei hänellä ole minkäänlaista kynnystä kysyä apua tarvittaessa.

– Meillä on todella värikäs ja rikas työympäristö, jossa on erilaisia persoonia. HSY on laaja organisaatio, joten uskon että hyvin monenlaiset ihmiset voisivat löytää täältä itselleen sopivan työpaikan, Satu toteaa. 

HSY-botti