Lauttasaaressa kokeillaan kuormapyörien yhteiskäyttöä kymmenen taloyhtiön kesken

Tiedotteet 21.07.2023, 15:50
Katajaharjuun on kokeilussa maisemoitu korttelin yhteiskäyttöisten kuormapyörien säilytysratkaisun prototyyppi

Circular Green Blocks -hankkeessa testataan kestävää liikkumista edistävän jakamisratkaisun toimivuutta kortteliympäristössä. Kymmenen taloyhtiön asukkaat pääsevät käyttämään kuormapyöriä ilmaiseksi kesän ajan.

Taloyhtiön tontille rakennettiin korttelin yhteinen kahden kuormapyörän lainauskontti. Kokeilulla testataan liikkumista palveluna ja samalla tuodaan kuormapyörää tutuksi sekä kulku- että kuljetusmuotona. Kontilla vastataan vanhojen taloyhtiöiden tilahaasteisiin. Palvelun kysyntää ja kaupallistamispotentiaalia kartoitetaan käyttöasteen ja käyttäjäpalautteen avulla.

- Olemme aikaisemmin kokeilleet yhden taloyhtiön yhteiskäyttöön suunnattuja tavallisia sähköpyöriä. Taloyhtiöitä on tässä kokeilussa mukana kymmenen, joten potentiaalinen käyttäjäjoukkokin on 450 asukkaan kokoinen, kertoo HSY:n projektisuunnittelija Juuso Vähä-Piikkiö.

Asukkaat löytäneet pyörien lainauksen pariin

Korttelin asukkaat ovat päässeet tapahtumissa tutustumaan ohjatusti kahden sähköavusteisen kuormapyörän lainaukseen kevään ja kesän aikana. Erityisesti alueen perheet kiinnostuivat vaivattomasta tavasta kuljettaa lapsia. Pyöriä on lainattu touko- ja kesäkuun aikana 19 kertaa. Ajokilometrejä on kertynyt yhteensä 130.

- Pyrimme tekemään lainaamisesta mahdollisimman helppoa ja hauskaa. Pyörät varataan verkkopalvelusta samaan tapaan kuin kirjaston kirjat, kokeilevan yrityksen CoReorientin toimitusjohtaja Harri Paloheimo tiivistää.

Asukkaita on kannustettu kuormapyörien käyttöön esimerkiksi kuvakilpailun ja reittiehdotusten avulla. Lisäksi kauppakeskus Lauttikseen on järjestetty säänkestävä ja turvallinen kuormapyöräparkki kannustamaan kestävään arkiasiointiin.

Yrttiseinä_Innogreen_tiedotteeseen.png

Prototyyppi maisemoitiin iloa ja hyötyä tuovaksi pihaelementiksi

Kuormapyörien säilytysratkaisun kaunistamiseksi kontin ympärille rakennettiin kasviseinät ja -katto. Pelkästä esteettisyydestä ei ole kuitenkaan kyse, sillä yksi kasviseinistä täytettiin syötävillä yrteillä. Sato on vapaasti korttelin asukkaiden hyödynnettävissä.

- Toimme kontin ympärille myös kasviseiniin kiinnitettäviä Parklyn valmistamia istuimia, jotta asukkaat voivat viihtyä alueella, selventää Innogreenin tuotepäällikkö Adrian Evans.

Asukkailta on kerätty palautetta maisemoinnin onnistumisesta. Tärkeimpänä maisemoinnissa asukkaat pitivät esteettisyyttä, mutta mainintoja keräsivät myös luonnon monimuotoisuuden lisääminen ja ruoantuotanto. Palautetta on saatu myös kasvotusten:

- Heti asennusvaiheessa parvekkeelta eräs asukas totesikin, että onpa hienon näköistä, EG-tradingin maisemasuunnittelija Carina Olander summaa.

Esittelyvideossa pääset tutustumaan kokeiluun tarkemmin

Kesäisellä vierailulla kontille kuvattiin kokeilusta esittelyvideo. Voit kurkata videolta, millaista korttelin yhteisten kuormapyörien käyttäminen on ja miltä säilytysratkaisu näyttää.

Circular Green Blocks - Kestävät kaupunkikorttelit kiertotalouden liiketoiminnan ajureina -hanke (9/2021–9/2023) edistää kierto- ja jakamistaloutta asuinkortteleissa yhdessä taloyhtiöiden, yritysten ja kaupungin kanssa. Hanketta koordinoi HSY, ja hankepartnereina toimivat Forum Virium Helsinki, Aalto-yliopisto ja Metropolia Ammattikorkeakoulu. Hanke saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke rahoitetaan osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Logot_tiedotteeseen.png

Kiertotalous