Vi förnyar våra kundtjänster

Vi har börjat använda ett nytt kundservicesystem. Samtidigt kommer vi att sluta använda e-post för kundtjänsten och införa säkrare sätt att uträtta ärenden. Ny kan du kontakta oss antingen via en elektronisk blankett eller per telefon.
Utöver förändringen av telefontjänsten kommer även våra ärendeblanketter att förnyas. Det första steget i blanketten är att du väljer ett ämne, utifrån vilket systemet kommer att vidarebefordra din fråga eller feedback direkt till den relevanta enheten utan några mellansteg. Detta gör processen snabbare. Blanketterna finns först endast på finska, men de svenska och engelska blanketterna tas i bruk efter att de har testats.
Vi strävar efter att betjäna våra kunder väl redan från start, men införandet av ett nytt systemet orsakar nästan alltid förseningar i början. Vi hoppas att du har tålamod om det tar ovanligt lång tid för oss att svara på din förfrågan. Vi svarar dig så fort som möjligt.
Snart kommer vi också att införa Suomi.fi-autentisering
I framtiden måste du identifiera dig om din kontaktförfrågan gäller personlig, avtals- eller faktureringsinformation. Mer information om stark autentisering Hemsida - Suomi.fi.
För andra allmänna frågor kan du fortfarande sköta ärenden utan autentisering.
För att sköta ärenden åt en organisation eller en annan person krävs det en officiell fullmakt
För personer, som sköter bostadsaktiebolags, företags och samfunds vatten- och avfallshanteringsärenden, till exempel för disponenter, bör man ge nödvändiga fullmaktsrätter. En person, som har firmateckningsrätt i organisationen, kan ge fullmaktsrätter. En fullmäktige för de ovannämnda aktörerna kan också ge andra personer fullmakter att sköta ärenden på företagets, samfundens eller bostadsaktiebolagets uppdrag. Fullmakter och fullmaktsrätter ges i Suomi.fi-tjänsten.
Om fullmakter redan tidigare har tagits hand om, till exempel för avfallstjänster, är samma fullmakter också giltiga för behandling av uppgifter gällande vattenavtalet.
En sådan person, som har denna rättighet i handelsregistret, YTJ eller föreningsregistret (t.ex. disponentbyråns ägare eller ordföranden i ett bostadsbolag), kan sköta ärenden på organisationens uppdrag. Fullmakter-tjänsten kontrollerar i realtid om en person har rätt att sköta ärenden i e-tjänsten.
Också privatkunder kan sköta fastighetens avfallstjänst för en annan person när fullmaktsrätter har getts i Suomi.fi-tjänsten.
Läs mer om fullmakter
Fullmakter som används i HRM:s e-tjänster
- Underhåll av servicedata som relaterar till fastighetsförvaltning
Med denna fullmakt kan fullmaktstagaren för fullmaktsgivarens räkning ändra uppgifterna om fastighetens skötsel och underhållstjänster i enlighet med servicespecifika gränser. När du ger någon förvaltningsrättigheter ska du komma ihåg att dessutom ge dem rätt att se din information så att personen kan hantera de ärenden som hen har fullmakt att hantera.
- Avtal och servicebeställningar relaterade till fastighetsförvaltningen
Med denna fullmakt kan fullmaktstagaren för fullmaktsgivarens räkning ingå avtal och göra servicebeställningar som rör underhåll, avfallshantering, vattenförsörjning och underhållstjänster samt energi i fastigheten. Dessutom kan fullmaktstagaren ändra och säga upp befintliga avtal.
- Se information om fastighetsförvaltningen
Med denna fullmakt kan fullmaktstagaren för fullmaktsgivarens räkning se uppgifter som rör fastighetens skötsel och underhållstjänster, inklusive deras kostnader (t.ex. uppgifter om energi, vatten och avfall).