Maailman hiljaisin jäteauto

Sähköinen jäteauto, jonka kyljessä ilveksen kuva ja teksti

Täyssähköinen jäteautomme aloittaa jätteen keräyksen Helsingin kantakaupungissa vuonna 2022. Vuoden kestävän kokeilun tavoite on vähentää jätteen keräyksen melua sekä pakokaasu- ja hiukkaspäästöjä. Samalla saamme arvokasta kokemusta täyssähköisen jäteauton käytöstä pohjoisissa olosuhteissa.

Vähemmän melua ja päästöjä jäteastioiden tyhjennyksissä

Kokeilun keskeisiä tavoitteita ovat jätteenkeräyksen meluhaittojen sekä lähipäästöjen minimointi. Täyssähköauton käytöstä ei pitäisi syntyä lainkaan välittömiä pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä. Tämä on tärkeää kantakaupungin kapeilla kaduilla, joissa liikenteestä johtuvien hiukkaspäästöjen vaikutus hengitysilman laatuun on erityisen voimakas.

Täyssähköinen jäteauto vähentää keräyksen melua kahdella tapaa: auton liikkumisen sekä jäteastian noston ja tyhjentämisen tarvitsema energia saadaan sähkömoottoreista nykyisen dieselmoottorin sijaan. Keräyksen melutasoon vaikuttavat myös jäteastioiden ominaisuudet ja työskentelytavat.

Autoa on kehitetty VTT:n koordinoimassa rinnakkaishankkeessa.

Täyssähköinen jäteauto on ensimmäinen lajissaan pääkaupunkiseudulla

Sähköinen jäteauto suorittaa astiatyhjennyksiä aluksi vain Helsingin kantakaupungissa, mutta toiminta-aluetta voidaan myös laajentaa koko HSY:n keräysalueelle. Tyhjennystyötä varten autoa täytyy ladata varikolla yön yli, minkä lisäksi päivällä voidaan tehdä pikalataus keskustan lähellä vuoronvaihtojen välissä.

Kokeilussa testaamme myös sähköauton toimivuutta vaihtelevissa pohjoisissa sääolosuhteissa. Jos kokeilu onnistuu, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö saattaa yleistyä.

Sähköinen jäteauto on yksi Smart Otaniemi -innovaatioekosysteemin hankepiloteista. Smart Otaniemi kuuluu Business Finlandin Smart Energy Finland -ohjelmaan, joka rahoittaa älykkäiden energiaratkaisujen innovaatioita. Kokeiluun on saatu myös Business Finlandin innovatiivisten julkisten hankintojen rahoitusta.

Sähköisen jäteauton tekniset tiedot

  • Huippunopeus 85 km/h
  • Ajomoottorin teho 350 kW
  • Akuston kapasiteetti 280 kWh
  • Laturien tehot 44 kW (AC), 150 kW (DC)
  • Maksimihyötykuorma 9430 kg