Vesihuollon rakentaminen vaikuttaa liikenteeseen Teollisuuskadulla

Tiedotteet 22.06.2023, 14:18

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa Aleksis Kiven kadun ja Teollisuuskadun risteyksen seudulle uusia vesijohtoja ja viemäreitä. Työt alkavat juhannuksen jälkeisellä viikolla liikennejärjestelyjen rakentamisella ja vaikuttavat liikkumiseen alueella. Ajokaistojen määrä vähenee työmaan kohdalla.

Urakoitsija aloittaa työt kesäkuun loppupuolella ja urakka valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä.

Uudet viemärit vanhojen sekaviemäreiden tilalle

Teollisuuskadun ja Aleksis Kiven kadun ympäristön vanha vesihuoltoverkosto on korjaustarpeessa. Vanhat vesijohdot ja viemärit ovat alttiita sekä putkirikoille että ylivuodoille.

Alueen vesihuoltoverkosto on rakennettu aikana, jolloin kaikki jätevedet sekä sade- ja sulamisvedet eli hulevedet johdettiin yhteiseen sekaviemäriin. Nyt alkavissa korjaustöissä vanhat sekaviemärit korvataan nykyaikaisilla eriytetyillä jätevesi- ja sadevesiviemäreillä sekä rakennetaan uusi tunneli, jotta hulevedet voidaan tulevaisuudessa ohjata alueelta suoraan vesistöön jätevedenpuhdistamon sijaan.

Sekaviemäröinnin eriyttämisen lisäksi HSY:n urakka on edellytys Helsingin kaupungin vesihuoltoa sisältävien katu-urakoiden käynnistämiseen alueella myöhemmin. Urakassa tehdään töitä sekä maan päällä että sen alla.

Työmaa aiheuttaa muutoksia liikkumiseen

Poikkeusjärjestelyt liikenteessä vaikuttavat Teollisuuskadulla Vääksyntien ja Hämeentien sillan välillä.

Liikennejärjestelyiden tekeminen aloitetaan 28. kesäkuuta. Suurimmat liikenteeseen vaikuttavat työt on tarkoitus saada valmiiksi alkuvuodesta 2024.

Poikkeusjärjestelyt hoidetaan liikenteenohjauslaitteiden ja liikenteenohjaajien avulla.

Moottoriajoneuvot: Liikenne Teollisuuskadulla, Junatiellä ja Vääksyntiellä ohjataan työmaan ohi kaistajärjestelyin 1+1 nykyisen 2+2 järjestelyn sijaan.

Polkupyörät: Ensimmäisessä vaiheessa Teollisuuskadun suuntainen pyöräliikenne ohjataan kulkemaan reittiä Lautatarhankatu – Mäkelänkatu – Vääksyntie. Reitti on opastettu. Reitti Aleksis Kiven kadun kautta Hämeentielle normaalisti käytössä.

Jalankulkijat: Ensimmäisessä vaiheessa Teollisuuskadun suuntainen jalankulku ohjataan kulkemaan reittiä Lautatarhankatu – Mäkelänkatu – Vääksyntie. Reitti on opastettu. Reitti Aleksis Kiven kadun kautta Hämeentielle normaalisti käytössä.

Bussipysäkki: Bussipysäkki H2179 siirtyy noin 200m länteen Teollisuuskadulla. Siirto tehdään tiistaina 4.7.

Lisätietoja urakasta löytyy 13.6. julkaistusta tiedotteestamme.

Urakoitsijana hankkeessa toimii YIT Suomi Oy.

Päivitetty: 24.04.2024 16:52
Aiheet: