Sammutamme valoja Earth Hourissa luonnon ja ilmaston puolesta lauantaina 23.3.

Tiedotteet 20.03.2024, 12:00
Valaistu Hiekkaharjun vesitorni pimeässä illassa.
Hiekkaharjun vesitornista sammutetaan valot koko viikonlopun ajaksi.

Olemme jälleen mukana maailmanlaajuisessa Earth Hour -ilmastotapahtumassa lauantaina 23.3. klo 20.30–21.30. Näytämme valomerkin, eli sammutamme valot, ilmaston ja luonnon puolesta. Tähän tapahtumaan on helppo kaikkien osallistua helposti sammuttamalla valot ja tekemällä omia ilmastotekoja.

HSY osallistuu ilmastotapahtumaan sammuttamalla valoja seuraavasti:

- Hiekkaharjun uuden vesitornin valaistus sammuu koko viikonlopuksi.
- Roihuvuoren vesitornin valaistus sammuu koko viikonlopuksi.
- Haukilahden vesitornin valaistus sammuu Earth Hourin ajaksi.
- Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ulkovalaistus sammuu tapahtuman ajaksi.
- Pitkäkosken ja Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitosten mainosvalot sammuvat koko viikonlopuksi.
- Ämmässuon katuvalojen ja ulkoalueiden yleisvalaistusta on vähennetty.
- Konalan, Ruskeasannan ja Jorvaksen Sortti-asemilla on vähennetty valaistusta tapahtuman ajan.

Muut toimipisteet ovat joko tyhjinä ja valot tavallisestikin sammutettuina tapahtuma-aikaan tai sitten turvallisuussyistä valojen sammutusta ei voida tehdä.

Tunti luonnolle ja ilmastolle

Tänä vuonna Earth Hour kannustaa ihmisiä tekemään positiivisia tekoja luonnon ja ilmaston puolesta yhden tunnin ajan. Tunti ei kenties kuulosta paljolta, kunnes se kerrotaan miljoonilla ympäri maailman, ja jo Suomen mittakaavassa tällä on vaikuttavuutta: WWF:n teettämän tutkimuksen mukaan Earth Houriin osallistui viime vuonna jopa 1,3 miljoonaa suomalaista.

Ilmastotekoja joka päivä

Jokainen voi omilla arjen valinnoillaan ja päivittäisillä päätöksillään pienentää hiilijalanjälkeään sekä omalta osaltaan vaikuttaa yhteiskunnalliseen muutokseen. Energiansäästöllä, energiatehokkuudella ja uusiutuvalla energialla voidaan vähentää ilmastopäästöjä merkittävästi.

Earth Hourin jälkeenkin kannattaa kiinnittää huomiota arkisiin tekoihin ja kulutusvalintoihin, sillä niillä on merkitystä. HSY:n Ilmastoinfon sivuilta löydät muun muassa julisteita, joilla voit energiansäästöstä muistutella muitakin, vaikkapa taloyhtiön ilmoitustaululla.

Lisätietoa HSY:n Ilmastoinfon energianeuvonnasta: ilmastoinfo.hsy.fi

Lisätietoa Earth Hour -tempauksesta: wwf.fi/earthhour/tapahtumat/hsy-sammuttaa-valoja-ja-kannustaa-ilmastotekoihin/

EarthHourLogo_2020_Vaaka (1).jpg

Earth Hour on WWF:n järjestämä maailman suurin ilmastotapahtuma. Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Earth Houria vietetään ympäri maailmaa lauantaina 23.3.2024 kello 20.30–21.30.