Espoon Mäkkylän putkirikon syynä vaurio putkiliitoksessa

Tiedotteet 22.02.2024, 13:35

Päävesijohdon rikkoontuminen Espoon Mäkkylässä 19.2. iltapäivällä aiheutti vedenjakeluhäiriön laajalla alueella Espoon ja Kauniaisten alueella Turuntien pohjois- ja itäpuolella sekä Vantaalla Linnaisten alueella. Häiriö kosketti n. 100 000 asukasta. Putkirikon syyksi HSY totesi lisääntyneestä maan kuormituksesta aiheutuneen putkiliitoksen vaurion.

Helsingin seudun ympäristöpalveluissa on tehty putkirikon syyn arviointia. Analyysin perusteella putkirikon syyksi on todettu lisääntyneestä maan kuormituksesta johtuva putken painuma, joka johti putkiliitoksen vaurioon.

Häiriön aikana vauriokohdasta ehti vuotaa verkostosta noin 10 000 kuutiometriä vettä, ennen kun vauriokohta saatiin eristettyä. Häiriön seurauksena verkosto pääsi osittain paineettomaan tilaan, jonka takia terveysturvallisuuden varotoimenpiteenä, terveydensuojeluviranomainen päätti antaa keittokehotuksen.

Alueelta haettiin kattavasti vesinäytteitä, jotka analysoitiin ja näytetulosten perusteella vedenlaatu varmistettiin koko alueella. Kun terveydensuojeluviranomainen oli mikrobiologisten näytteiden tulosten perusteella varmistanut vedenlaadun, keittokehotus purettiin.

- Meillä HSY:ssä varautumisasiat pidetään korkealla tasolla, joka näkyi tässä laajavaikutteisessa häiriötilanteessa. Vuotokohta saatiin eristettyä nopeasti. Kun puhutaan terveysturvallisuudesta, niin nämä asiat pelataan varman päälle. Lisäksi yhteistyö viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa onnistui hyvin, kertaa tapahtumia verkko-osaston osastonjohtaja Tommi Rantala.

Pahoittelemme asiakkaillemme aiheutunutta haittaa. Kehitämme toimintaamme edelleen.

HSY
Vesi ja viemärit