Tiedotteet 18.01.2021, 08:17

Vesikatkojen tekstiviestipalvelumme on uudistunut

Toisinaan vedenjakelu on katkaistava suunnitellusti, kun ylläpidämme vesihuoltoverkoston toimintavarmuutta kunnostamalla ja korjaamalla verkostoa. Tiedotamme vesikatkosta etukäteen, jotta asukkaat voivat varautua siihen. Lähetämme tekstiviestin etukäteen ajastetuista vesikatkoista ja tilanteen salliessa myös äkillisistä vesikatkoista.

Otimme uuden tekstiviestijärjestelmän käyttöön joulukuussa ja vaihto on sujunut hyvin. Tammikuussa 18.1. alkavalla viikolla otamme yhteyttä tekstiviestitse noin 1800 palveluun rekisteröityneeseen käyttäjään. Pyydämme heitä tarkastamaan rekisteröidyn osoitteensa oikeellisuuden, sillä olemme havainneet sen puutteelliseksi tai virheelliseksi. Näitä asiakkaita pyydämme rekisteröimään tietonsa uudelleen asiakasportaalissa.

- Uudistuksen yhteydessä teimme useita parannuksia sekä putkimestareiden käytössä olevaan käyttöliittymään kuin asukkaille tarjoamaamme portaaliin, kertoo verkostopäällikkö Sami Sillstén.

Lähetämme tekstiviestin vesikatkosta automaattisesti pääkaupunkiseudun yli 16-vuotiaille asukkaille, joiden puhelinnumero ja numeroon liitetty osoite ovat julkisia. Muiden pitää tekstiviestin saadakseen rekisteröityä itse palveluun. Rekisteröi numerosi osoitteessa hsy.fi/tekstiviesti, jos

• puhelinliittymäsi on rekisteröity muuhun kuin asuinpaikkaasi (esim. työpuhelin)
• olet kieltänyt operaattoriasi luovuttamasta osoitettasi
• puhelinliittymäsi on salainen tai prepaid.

Emme saa puhelinnumeroita ja osoitteita asiakasrekisteristämme, sillä heitä on alle kymmenesosa vedenkäyttäjistä. Sopimusasiakkaitamme ovat kiinteistöt ja taloyhtiöt, kuten kerrostalot ja rivitalot, joten asiakasrekisterissämme on vain omistajan tai isännöitsijän yhteystiedot.

Ylläpito- ja korjaustyöt näkyvät asukkaille vesikatkona

Vesihuoltoverkoston suunniteltujen ja välttämättömien ylläpitotöiden aikana vedentulo voi lakata kiinteistöistä. Toiminta-alueellamme on vuosittain noin 500 ennakoitua vedenjakelukatkosta. Keskimääräinen katkon kesto on kuusi tuntia, mutta voi joskus olla tätä lyhyempi tai pidempi riippuen työn haasteellisuudesta sekä liikenne- ja maaperäolosuhteista. Näistä katkoista tiedotamme etukäteen vähintään kaksi vuorokautta ennen katkoa tekstiviestillä, jotta pääkaupunkiseudun asukkaat voivat niihin varautua.

Äkillinen putkirikko tulee yllätyksenä niin meille kuin asukkaillekin. Niissä tilanteissa pyrimme sulkemaan vesivuodon mahdollisimman nopeasti, jotta vaikutukset liikenteeseen, turvallisuuteen ja omaisuuteen alueella jäisivät mahdollisimman pieniksi. Tiedotamme asukkaita mahdollisuuksien mukaan tekstiviestillä, puhelinpalvelussa ja verkkosivuilla heti, kun tiedämme vuodon vaikutuksen vedenjakeluun.

Lue lisää tekstiviestipalvelusta: hsy.fi/tekstiviesti

Vesikatkot-tiedotussivu: hsy.fi/vesikatkot