Tiedotteet 19.05.2021, 17:04

Saammeko esitellä – Roskismallisto 2021 saapuu!

Koomikko Sami Hedberg on viiden jäteastian kanssa.

Tuhannet taloyhtiöt saavat tänä keväänä käyttöönsä uusia jäteastioita, jotka helpottavat lajittelua ja kierrätystä. Onko teidän talollenne saapunut uusia jäteastioita?

Ota lajittelu haltuun kotona ja jätepisteellä

Roskan matka uusioraaka-aineeksi alkaa jo kotoa. Taloyhtiön uudet jäteastiat tekevät jätteiden lajittelusta entistä helpompaa, kun eri jätelajeille löytyy oma astia. Nyt onkin oivallinen hetki tarkistaa myös kodin lajittelupuitteet, jotta uusien jäteastioiden käyttöönotto sujuu vaivattomasti.

Sinulla on tärkeä rooli kiertotalouden toteutumisessa käytännössä. Otathan uudet jäteastiat rohkeasti heti käyttöön!

Tutustu lajitteluohjeisiin:

Kannusta myös naapuri mukaan lajittelemaan uuteen jäteastiaan. Kaikki on kivempaa kimpassa, myös lajittelu!

Millaisia muutoksia jätepisteelle on tulossa?

5–9 asunnon kiinteistöt

Valtaosa 5–9 asunnon kiinteistöistä saa jo olevan sekajäteastian lisäksi monilokeroisen jäteastian ja biojäteastian, jos ei sitä jo ole kiinteistöllä. Monilokeroisessa jäteastiassa on kaksi isompaa lokeroa, joista toiseen kerätään muovipakkaukset ja toiseen kartonki. Monilokeroastian kahteen pieneen lokeroon asukkaat voivat lajitella pienmetallin ja lasin.

Roskismallisto2021_liveinfograafit_monilokeroastia_stilli_twitter_1024x512px_v1_2020_10_28.png

10–19 asunnon kiinteistöt

Tuomme 10–19 asunnon kiinteistöille käyttöön lasin ja pienmetallin sekä muovipakkausten keräystä varten erilliset jäteastiat.

Vähintään 20 asunnon kiinteistöt

Isoissa, vähintään 20 asunnon taloyhtiöissä kerätään jo sekajäte, biojäte ja kartonki sekä lasi- ja metallipakkaukset omiin astioihinsa. Tuomme taloyhtiöille jäteastian muovipakkausten keräämistä varten, jos sitä ei ole aikaisemmin hankittu.

Roskismallisto2021_liveinfograafit_muovipakkaukset_stilli_twitter_1024x512px_v1_2020_10_28.png

Jaamme uudet jäteastiat 31.5. mennessä

Ajantasaisen tiedon löydät sivuiltamme hsy.fi/uudetjateastiat.

Asiakaspalvelumme neuvoo sinua mielellään numerossa (09) 1561 2110 (valitse “3”) ma–pe klo 8.30–15.30. Voit myös lähettää meille kysymyksesi palautelomakkeella hsy.fi/palaute.

Lajittelemalla jätteesi teet oman osasi kiertotalouden ja ympäristön hyväksi. Kiitos kun lajittelet!

Päivitetty: 24.06.2021 15:15
Aiheet: Jätteet ja kierrätys