Tiedotteet 12.10.2021, 10:02

Maahan pudonneet lehdet kompostiin, biojäteastiaan tai Sortti-asemille

Pienet määrät haravointijätettä kompostiin, peräkärrykuormalliset HSY:n Sortti-asemalle.

Syksyn lehdet voi laittaa omaan kompostiin tai pienet määrät taloyhtiön biojäteastiaan. Suuremmat määrät haravointi- ja muuta puutarhajätettä voi tuoda HSY:n Sortti-asemille viiden euron kuormahintaan. Biojätteen kierrätyksellä on monia hyötyjä ilmaston ja kiertotalouden näkökulmasta.

Syksy on alkanut, ja pihat ja kadut peittyvät puista tippuneiden lehtien alle. Pienet määrät lehtiä ja muuta haravointijätettä voi laittaa kiinteistön omaan kompostiin tai biojäteastiaan. Suuremmat määrät kuten peräkärrykuormalliset voi viedä jollekin Helsingin seudun ympäristöpalveluiden viidestä Sortti-asemasta.

- Sortti-asemilla ei vielä näy suuria määriä haravointijätettä, mutta yleensä niiden tuojien määrä lisääntyy syksyn myötä ja taloyhtiöiden järjestäessä talkoita. Yksi kuorma haravointijätettä maksaa viisi euroa, kertoo HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen.

Biojätteen HSY hyödyntää Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa Espoossa. Biojätteen kierrätyksellä on monia hyötyjä ilmaston ja kiertotalouden näkökulmasta. Erilliskerätystä biojätteestä saadun mullan mukana arvokkaat ravinteet, kuten typpi ja fosfori, palautuvat kiertoon.

- Biojätteestä tuotamme myös sähköä eli uusiutuvaa energiaa, joten biojätteen kierrätys edistää ilmastotavoitteita. Nelihenkisen perheen vuoden biojätemäärästä saadaan tuotettua sähköä sähköauton 400 kilometrin ajomatkalle, kunhan biojäte ensin muistetaan lajitella kotona biojäteastiaan, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen.

eSortti.fi-palvelu nopeuttaa asiointia Sortti-asemilla

HSY:n Sortti-asemat palvelevat asiakkaita normaalisti arkisin kello 7–21. Sortti-asemat sijaitsevat Helsingissä Konalassa ja Kivikossa, Vantaalla Ruskeasannassa, Espoossa Ämmässuolla ja Kirkkonummella Jorvaksessa. Konalan Sortti-asema on auki myös viikonloppuisin kello 10–17.

Sortti-asemien asiakkaille on käytössä uusi digitaalinen eSortti.fi-palvelu. Siinä asiakas voi itse kirjata ja maksaa tuotavat materiaalit etukäteen, vaikka jo kotona, ja nopeuttaa näin käyntiään asemalla. Myös asemilla olevien itsepalvelulaitteiden käyttö nopeuttaa asiointia.

Lue lisää Sortti-asemista

Aiheet: Sortti-asemat Jätteet ja kierrätys