Tiedotteet 08.12.2022, 08:31

Hyödynnä jouluruokien rasvat ruoanlaitossa tai laita roskiin – ei rasvaa viemäriin

Kinkun paistamisesta ja muusta ruuanlaitosta syntyy joulun alla rasvajätettä. Viemäriin joutuessaan rasva voi aiheuttaa tukoksia viemäriputkissa. Rasvat kannattaakin lajitella oikein, jotta niistä saadaan ravinteet ja energia talteen.

Käytä rasvat ruoanlaitossa tai laita roskiin – viemärissä ne aiheuttavat tukoksia

Kinkun paistorasvat voivat aiheuttaa viemäriin päätyessään tukoksen putkistossa. Putkiston seinämiin kertyvä rasva on yleinen syy kotien viemäritukoksiin. Kun viemäri tukkeutuu, jätevesi nousee nopeasti lattiakaivoista, pesualtaista ja pytystä lattioille.

Kinkunpaistorasva kannattaa hyödyntää ruoanlaitossa esimerkiksi paistorasvana. Kinkunpaistolientä voi käyttää myös joulukinkun kastikkeeseen tai pakastaa pieninä kuutioina myöhempää käyttöä varten. Yli jäänyt paistorasva tai muu ruuanlaitossa syntyvä rasva ei kuulu viemäriin vaan roskikseen.

- Jos et käytä paistorasvaa ruoanlaitossa, laita hyytynyt rasva biojätteeseen tai kompostiin. Jos rasvaa ei malta hyydyttää tai biojätekeräystä ei ole, laita nestemäinen rasva tiiviisti suljetussa astiassa sekajätteeseen, ohjeistaa HSY:n ympäristöasiantuntija Elina Tanner.

Ruokajäte ei myöskään kuulu viemäriin, koska se on rotille oivaa ruokaa. Lajittele ruoantähteet ja muu maatuva keittiöjäte kompostiin tai biojätteeseen.

Valmistamme rasvasta multaa, sähköä ja lämpöä

Tuotamme HSY:ssä biojätteeseen laitetusta rasvasta ja muusta ruokajätteestä biokaasua ja multaa käsittelylaitoksissamme Espoon Ämmäsuolla. Biokaasu on uusiutuvaa energiaa ja siitä tehdään sähköä ja lämpöä. Kompostimullassa saadaan lisäksi tärkeät ravinteet takaisin luonnon kiertokulkuun.

- Biojätteen ohella myös muiden jätteiden lajittelu on tärkeää. Jätteiden tehokas lajittelu säästää luontoa ja tuottaa uusioraaka-aineita kotimaiselle teollisuudelle. Lajittelupulmissa auttaa Jäteopas-hakukoneemme, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti.

Sekajäte poltetaan Vantaan Energian jätevoimalassa, jolloin siitä saadaan kaukolämpöä ja sähköä.

Hyödynnä videoita rasvojen lajittelusta ja viemärietiketistä

Katso hsy.fi/viemarietiketti -sivulta vinkkivideoita kokkausrasvojen oikeanlaiseen käsittelyyn ja Älä ruoki rottaa -video viemärietiketistä. Videot on tarkoitettu neuvontakäyttöön ja niitä voi jakaa esimerkiksi taloyhtiön kanavilla. Älä ruoki rottaa -kampanja näkyy joulukuussa Finnkinon elokuvateattereissa pääkaupunkiseudulla.

www.hsy.fi/viemarietiketti
www.hsy.fi/jateopas

Aiheet: Viemärietiketti Vesi ja viemärit Jätevedenpuhdistus Vesihuoltoverkosto Vesihuolto Lajitteluohjeet Biojäte