Tiedotteet 05.10.2021, 09:00

HSY vinkkaa: maalausvälineiden puhdistus ja lajittelu ympäristö huomioiden

Syksyllä moni sisustaja ja remppailija herää päivittämään ja korjailemaan kotia. Innokkaat tee se itse -sisustajat ja remontoijat käsittelevät huonekaluja ja muita kodin pintoja maalaamalla, öljyämällä tai lakkaamalla.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY toteutti vuonna 2019 kyselytutkimuksen pääkaupunkiseudun asukkaille. Sen mukaan vain puolelle vastaajista oli tuttua, kuinka vesiohenteisella maalilla maalatessa käytetty työväline kuuluu puhdistaa. Vastaajista noin 80 prosenttia piti puhdistusohjetta selkeänä ja oli valmiita toimimaan sen mukaan.

Näin peset maalausvälineet

1. Pyyhi ylimääräinen maali pensselistä tai muusta maalausvälineestä esimerkiksi maalipurkin reunaan tai paperiin.
  2. Liota ja pese välineet aina erillisessä astiassa, ei juoksevan veden alla. Anna maalin sakkautua astian pohjalle.
  3. Kuivaa pensseli paperiin. Jos käytetty maali on vesiohenteista, tarvittaessa huuhdo työväline vielä hanan alla. Huom! Liuottimella pestylle työvälineelle ei hanapesua.
  4. Kun käytät liuotinohenteista maalia, pesuneste ja sakka kuuluvat vaarallisen jätteen keräykseen. Niitä ei saa kaataa viemäriin!
  5. Kun käytät vesiohenteista maalia, kaada liotuksessa kirkastunut vesi viemäriin ja ota laskeutunut sakka talteen. Kuivuneen maalisakan voi laittaa sekajätteeseen, märkä sakka on vaarallista jätettä. Jos käytät veden sijasta pensselinpesuainetta, se on vaarallista jätettä.

Vinkki: Kirkkaan erottuneen pesuaineen (myös liuotin) voi käyttää uudelleen.

Ohjeet perustuvat Väriteollisuusyhdistys ry:n ohjeisiin.

Näin lajitellaan maalipurkit ja maalausvälineet:

• Märkä maalitela ja pensseli ovat vaarallista jätettä.
  • Kuiva maalitela ja pensseli ovat sekajätettä.
  • Metallisen maalipurkin voi laittaa kuivana metallinkeräykseen ja muovisen purkin sekajätteeseen.
  • Märkää maalia sisältävä purkki on aina vaarallista jätettä.

Kyselytutkimuksen mukaan 60 prosenttia vastaajista oletti, että kuivunutta maalia sisältävä purkki on vaarallista jätettä.

Pitämällä haitalliset aineet pois viemäristä huolehdit Itämerestä

Monet pintaremontoinnissa käytetyt aineet ja muodostuvat pesunesteet ovat ympäristölle haitallisia aineita, joiden ei tulisi päätyä viemäriin eikä myöskään sekajätteeseen. Osa sisältää sellaisia kemikaaleja, jotka tulee aina viedä vaarallisen jätteen keräyspisteeseen.

Kun remontoinnissa käytettyjä työvälineitä pestään vedellä, pesuvedet päätyvät jätevedenpuhdistamolle käsiteltäväksi. Puhdistamomme tekevät huippulaatuista jäteveden puhdistusta, millä pidetään huolta Itämerestä, mutta niitä ei ole suunniteltu haitallisten aineiden poistamiseen. Puhdistamolle päätyessään osa aineista hajoaa biologisesti, pieni osa sitoutuu lietteeseen, ja osa kulkeutuu kokonaan puhdistamon läpi.

• Lisätietoja ja ohjevideot maalausvälineiden pesusta: www.hsy.fi/maalipensseli
  • Tilaa pesuohje maalausvälineille -esite esitepalvelustamme hakusanalla "maali”. Esite on maksuton pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaille.
  • Lähimmän vaarallisen jätteen keräyspisteen löydät täältä: www.kierratys.info. Muista merkitä purkin sisältö!
  • Lisätietoa haitallisista aineista viemärissä: www.pytty.fi
Päivitetty: 05.10.2021 08:58
Aiheet: Vesi ja viemärit Itämeri Jätevedenpuhdistus Vesihuolto Viemärietiketti Jätteet ja kierrätys