Tiedotteet 17.08.2022, 09:55

HSY järjestää ylimääräisen vaarallisen jätteen keräyskierroksen syys–lokakuussa 2022

Kuvassa on kiertävä keräysauto, jonka kyljessä on vaarallista jätettä kuvaava kuvitus.
Vaarallisen jätteen keräysauton tunnistaa sen kylkiin maalatuista kuvituksista. Niiden tavoitteena on tehdä tunnetuksi kodeissa käytettäviä arkisia tuotteita, jotka ovat jätteenä vaarallisia ja jotka pitää toimittaa erillisiin vaarallisen jätteen keräyspisteisiin. Kuvitukset ovat Samuli Siiralan käsialaa.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toteuttaa Espoossa ja Helsingissä 5.9.–10.10.2022 ylimääräisen vaarallisen jätteen keräyskierroksen. Keräys on suunnattu erityisesti alueille, joilla ei ole pysyvää vaarallisen jätteen keräyspistettä. Palvelu on tarkoitettu kotitalousasiakkaille ja järjestetään nyt ensimmäistä kertaa erillisenä.

Keräysauto kiertää Espoossa 5.–20.9. ja sillä on 40 pysähdyspaikkaa. Helsingissä pysähdyspaikkoja on 32 aikavälillä 21.9.–10.10. Asukkaat voivat maksutta tuoda keräykseen vaarallisia jätteitään kuten maalia, jäteöljyä, vanhentunutta bensiiniä, siivouskemikaaleja, loisteputkia ja energiansäästölamppuja, käyttämättä jääneitä aerosolipurkkeja ja -pulloja sekä kynsilakkaa. Ympäristölle ja terveydelle vaarallisia jätteitä ei missään tapauksessa saa kaataa viemäriin, laittaa roskikseen tai etenkään heittää luontoon.

- Haluamme helpottaa vaarallisten jätteiden toimittamista keräykseen, jotta ne päätyvät asianmukaiseen käsittelyyn. Keräysalueen asukkailla kiinteät keräyspaikat ovat hankalimmin saavutettavissa, joten tuomme palvelun lähelle. Kevään keräysautokierrokselle tuotiin ennätyksellisen vähän vaarallista jätettä. Jos sitä on vielä jäänyt kotinurkkiin, nyt on hyvä tilaisuus päästä siitä eroon, jätehuollon käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen kannustaa.

Keräyskierroksen pysähdyspaikat ja aikataulut löytyvät HSY:n verkkosivuilta hsy.fi/vjkerayskierros. Syksyinen vaarallisen jätteen keräyskierros on nyt kokeilu, jossa HSY selvittää keräyksen toimivuutta ja asukkaiden kokemuksia siitä. Keräyskokeilun tulosten perusteella arvioidaan palvelun jatkamista tulevaisuudessa. Syksyn keräyksessä ei oteta vastaan sähkö- ja metalliromua kuten keväisin järjestettävässä keräysautokierroksessa.

Päivitetty: 31.08.2022 09:23
Aiheet: Jätehuolto Jätteet ja kierrätys Sortti-asemat Lajitteluohjeet