Usein kysyttyä tekstiviestijärjestelmästä

Otimme 6.10.2016 alkaen käyttöön tekstiviestijärjestelmän tiedottaaksemme asukkaita vesihuoltoverkoston etukäteen suunnitelluista ylläpitotöistä. Suunnitellut vedenjakelukatkot liittyvät yleensä vesihuoltoverkoston rakentamiseen ja kunnossapitoon. Haluamme helpottaa palvelulla asukkaiden arkea ja tarjota heille uuden kanavan vesikatkotiedon vastaanottamiseksi. Aiemmin tiedottaminen on hoidettu jakamalla paperitiedotteita. Nyt paperitiedotteiden jakamisesta luovutaan.

Miten tiedotimme tekstiviestijärjestelmän käyttöönotosta?

HSY:n uudesta vesikatkojen tiedotusjärjestelmästä tiedotettiin HSY:n nettisivuilla ja mediatiedotteena sekä seuraavien lehtien "Tiedotteet/Kuulutukset" osioissa:

  • Helsingin Sanomat
  • Hufvudstadsbladet
  • Metro-lehti
  • Vantaan sanomat
  • Länsiväylä

Tiedotteissa on ilmoitettu, ettei järjestelmä löydä mm. salaisia tai kiinteistöön rekisteröimättömiä numeroita,​ vaan numeroiden haltijoiden on käytävät HSY:n nettisivuilla lisäämässä yhteystietonsa palveluun, jos vesikatkotiedotteita haluaa saada.

Mistä saatte numerot?

Saamme katkoalueella asuvien asukkaiden matka- ja lankapuhelinnumerot operaattorilta. Jos numerosi on salainen, emme saa numeroasi operaattorilta. Henkilön, jolla on salainen numero ja joka jatkossa haluaa vastaanottaa viestit, pitää rekisteröidä numeronsa järjestelmään verkkosivuillamme.

Miksen saanut viestiä, vaikka asun katkoalueella?

Jos liittymäsi on salainen tai prepaid-liittymä, emme saa numeroasi operaattorilta. Henkilön, jolla on salainen numero ja joka jatkossa haluaa vastaanottaa viestit, pitää rekisteröidä numeronsa järjestelmään verkkosivuillamme. Jos matkapuhelimesi on rekisteröity toiseen osoitteeseen (esim. työpuhelin), tällöin viestiä kotiosoitteessa olevasta katkosta ei tule. Tällöin järjestelmään voi lisätä työosoitteen lisäksi myös kotiosoitteensa. Käytämme tekstiviestijärjestelmää tällä hetkellä vain ennakoiduista vesijohtoverkoston ylläpito- ja huoltotöistä tiedottamiseen. Järjestelmän käytön laajentamista esim. äkillisistä vesijohtovuodoista tiedottamiseen harkitaan.

Miksei HSY käytä omaa asiakasrekisteriä numeroiden keräämisessä?

HSY:n asiakkaita ovat mm. taloyhtiöt (mm. kerrostalot ja rivitalot) ja täten meillä on vain isännöitsijän tai vastaavan tahon yhteystiedot kustakin talosta.

Miksi emme käytä tekstiviestijärjestelmää putkirikoista tiedottamiseen?

Selvitämme palvelun laajentamista esim. häiriötilannetiedottamiseen saadun asukaspalautteen ja käyttökokemusten pohjalta.

Mistä numerosta tekstiviesti tulee?

Tekstiviestin lähettäjänä näkyy HSY. Jos saat tekstiviestin, jonka lähettäjänä näkyy HSY:n sijasta viisinumeroinen numero, viesti ei tule meiltä. Voit selvittää sen lähettäjän Viestintäviraston ylläpitämästä verkkopalvelusta.

En halua enää vastaanottaa viestejä, miten voin poistua tekstiviestilistalta?

Lähetä tekstiviesti STOP HSY numeroon +358 (0)4573973616. Tekstiviesti maksaa normaalin tekstiviestin hinnan. Jos kuitenkin myöhemmin haluat liittyä listalle uudelleen, onnistuu se verkkosivuillamme.

Millä kielillä lähetätte viestejä?

Lähetämme viestit suomeksi tai ruotsiksi. HSY:tä velvoittaa julkisena toimijana kielilaki.